Fragmenta 15: Ένα αντιπολεμικό – αντιαποικιοκρατικό μυθιστόρημα
Στην εκπομπή Fragmenta 15 διαβάστηκαν αποσπάσματα από το μυθιστόρημα «Τη νύχτα, όλα τα αίματα είναι ίδια» του Νταβίντ Ντιοπ.
«Στον πραγματικό πόλεμο όμως, δεν διασταυρώνονται λευκοί και μαύροι, αλλά η ζωή και ο θάνατος» [1].
Το μυθιστόρημα του Νταβίντ Ντιοπ Τη νύχτα, όλα τα αίματα είμαι μαύρα προβάλλει μια άγνωστη στους περισσότερους πτυχή του Μεγάλου Πολέμου. Τη στρατολόγηση από τις ευρωπαϊκές αποικιοκρατικές δυνάμεις αντρών από τις αποικίες της Αφρικής – εν προκειμένω τη στρατολόγηση από τη Γαλλία αντρών από διάφορες αποικίες της κάτω από τον Νίγηρα, γνωστών γενικά ως «Σενεγαλέζων».
Βρισκόμαστε στα χαρακώματα. Σε μια επίθεση των Γάλλων εναντίον των Γερμανών συμμετέχουν ο Αλφά Ντιάγε και ο Μαντέμπα Ντιοπ. Οι δύο νεαροί Σενεγαλέζοι έχουν καταταγεί στον γαλλικό στρατό όχι μόνο για να υπερασπιστούν τη μητέρα πατρίδα αλλά και για να φύγουν από το χωριό τους, να γνωρίσουν τον κόσμο. Ο Μαντέμπα όμως σκοτώνεται. Και ο εικοσάχρονος Αλφά βυθίζεται στην τρέλα μετά τον θάνατο του αδελφικού του φίλου, για τον οποίο νιώθει υπεύθυνος. Η ενοχή και οι τύψεις στοιχειώνουν τον ντροπαλό νεαρό, τον συνθλίβουν, μετατρέποντάς τον σε μηχανή θανάτου.
Ο σενεγαλέζικης καταγωγής συγγραφέας Νταβίντ Ντιοπ επιχειρεί να δώσει φωνή στους «κανίβαλους της Αφρικής» που πολέμησαν στον Μεγάλο Πόλεμο για τα γαλλικά χρώματα – εκτιμάται ότι ο αριθμός των Δυτικοαφρικανών στα γαλλικά στρατεύματα κυμαινόταν μεταξύ 130.000 και 200.000 χιλιάδων ανδρών. Με γλώσσα ποιητική και καθηλωτική, αναδεικνύει τα στερεότυπα των Ευρωπαίων για τους «μαύρους» της Αφρικής καθώς και τη φρίκη και τον παραλογισμό του πολέμου θέτοντας φιλοσοφικά ερωτήματα.
«Ακόμα κι αν το καινούργιο δεν είναι πραγματικά καινούργιο, παραμένει πάντοτε καινούργιο για όσους ξεβράζονται ασταμάτητα στον κόσμο, η μια γενιά μετά την άλλη, το ένα κύμα μετά το άλλο».
Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις σε μετάφραση Αλεξάνδρας Κωσταράκου και επίμετρο Έφης Γαζή.
[1] Από το Επίμετρο της Έφης Γαζή, σ. 153.
Ακούστε την εκπομπή:
- Δημιουργήθηκε στις