Better Call Albuquerque
Η εκπομπή Sail to the Hinterland (κάθε Τετάρτη 13:00-14:30) επιμελήθηκε ένα μουσικό αφιέρωμα για τις δύο εξαιρετικές σειρές που εξελίσονται στο Albuquerque του Νέου Μεξικό. Φυσικά αναφερόμαστε στο Breaking Bad και το Better Call Saul. Μουσικές απο τις δύο αυτές σειρές που όλοι μας αγαπήσαμε.
Προτού ξεκινήσετε το διάβασμα γύρω απο τις δύο σειρές, πατήστε το play.
Υπάρχει κάποιος συνειδητοποιημένος τηλεθεατής που δεν έχει δει, ή έστω ακούσει, για το Breaking Bad; Η δημοφιλέστατη τηλεοπτική σειρά που προβλήθηκε από το 2013 έως το 2018, βρίσκεται σταθερά στην κορυφή λiστων με τις σημαντικότερες σειρές των τελευταίων χρόνων, ενώ έχει μάλιστα κερδίσει και ένα βραβείο Guinness για την «πιο κριτικά αναγνωσμένη σειρά όλων των εποχών» - με βάση υποθέτουμε τον τεράστιο αριθμό βραβείων που έχει μαζέψει!
Κατά τη διάρκεια 5 σεζόν και 60 επεισοδίων, ο δημιουργός της σειράς, Vince Gilligan[1] χρησιμοποίησε τη φόρμα του νέο-γουέστερν για να μας διηγηθεί την ιστορία της μεταμόρφωσης του πρωταγωνιστή Walter White από «από mr. Chips σε Scarface». Ο Walter White, ο δασκαλάκος που δεν ήταν λεβεντιά, έχει σίγουρα εξασφαλίσει τη θέση του στο πάνθεο των ηθικά αμφιλεγόμενων “αντιηρώων” της τηλεοπτικής μυθοπλασίας των τελευταίων δεκαετιών (λέγε με Tony Soprano, Don Draper, Bojack Horseman κ.α.).
Κι αν η άνοδος και η πτώση του Walter White μίλησε για το σύμπλεγμα ανωτερότητας και τα εξουσιαστικά απωθημένα του λευκού Αμερικάνου μεσήλικα, για ποιο πράγμα μας μιλάει η πορεία του Saul Goodman, του πρωταγωνιστή του Better Call Saul, του prequel που λαμβάνει χώρα έξι χρονιά πριν τα γεγονότα του Breaking Bad;
Ακόμα δεν γνωρίζουμε επακριβώς, καθώς η σειρά έχει ακόμα μια σεζόν για να ολοκληρωθεί, όμως, η ιστορία του γλίτσα δικηγόρου της καρδιάς μας φαίνεται να εξελίσσεται σε κάτι πιο συγκινητικό από αυτό που είχαν ίσως σχεδιάσει και οι ίδιοι οι δημιουργοί της. Φυσικά και ο Saul είναι ηθικά αμφιλεγόμενος όπως ο Walter, έχει την ίδια αγορίστικη (;) τρέλα, αυτόν τον συνδυασμό διάνοιας και bravado που τον βοηθάει να φέρνει εις πέρας τα πιο παράτολμα σχέδια και να ξεγλιστράει από τις πιο στριμωγμένες καταστάσεις. Επιπλέον, την ίδια ανικανότητα να αναλάβει την ευθύνη για τις συνέπειες των πράξεών του.
Αν όμως ο Walter White μας αποκαλύπτει απλώς το τέρας που πάντα ήταν, αλλά δεν είχε το θάρρος να εξωτερικεύσει νωρίτερα, ο Saul Goodman μετατρέπεται σιγά-σιγά σε μια τερατώδη εκδοχή του εαυτού του, μην μπορώντας να πολεμήσει τα πιο ποταπά του ένστικτα και την ανάγκη του να εκδικηθεί ένα άδικο σύστημα που νιώθει ότι τον πετάει συνέχεια έξω. Το δράμα που κάνει -για κάποιους- πιο καθηλωτική την ιστορία του Saul είναι ότι, σε αντίθεση με τον Walter, ο Saul δεν επιδιώκει συνειδητά να καταστρέψει τη ζωή των γύρω του για να κυριαρχήσει πάνω τους: είναι κάτι που σχεδόν συμβαίνει ερήμην του, και παρά τις -σποραδικές μεν, ειλικρινείς δε- προσπάθειές του να γίνει τίμιος και να παίξει με τους κανόνες.
Πολλά τα κοινά με τη σειρά-μαμά: ο πρωταγωνιστής Βοb Odenkirk (και ο επαγγελματίας κατσούφης Jonathan Banks ως Mike Ehrmantraut), ο δημιουργός της σειράς Vince Gilligan (εδώ μαζί με τον Peter Gould), ο συνθέτης και sound engineer Dave Porter, ο υπεύθυνος μουσικής Thomas Golubic και φυσικά … το Albuquerque, η πόλη του Νέου Μεξικού όπου είναι γυρισμένες εξ ολοκλήρου και οι δυο σειρές.
Δίχως αμφιβολία οι σειρές έβαλαν το Albuquerque δυνατά στον κινηματογραφικό -και τουριστικό- χάρτη. Από την άλλη, και η ίδια η πόλη έγινε ένας ακόμα χαρακτήρας των σειρών και καθόρισε σε μεγάλο βαθμό την ατμόσφαιρα τους. Το Albuquerque, η πιο τεχνοκρατική, «ομορφάσχημη» αδελφή του γραφικού San José, κέρδισε τον Gilligan τόσο χάρη στις φορολογικές ελαφρύνσεις όσο χάρη στο τοπίο της: «Το Νέο Μεξικό γενικά, και το Albuquerque συγκεκριμένα είναι το τέλειο σκηνικό για το Breaking Bad. Όχι λόγω της πτυχής της μεθαμφεταμίνης[2], αλλά επειδή είναι ένα πολύ κινηματογραφικό μέρος. Γράφει καταπληκτικά στο φιλμ. Τα βουνά Sandias στα ανατολικά, οι εκπληκτικοί ατελείωτοι ουρανοί με τα μεγάλα, άσπρα αφράτα σύννεφα, τα βοσκοτόπια και η έρημος ... Φαίνεται σαν το ιδανικό μέρος για να γυρίσει κάποιος ένα γουέστερν, και το Breaking Bad αποδείχθηκε κάτι σαν σύγχρονο γουέστερν, σε μεγάλο βαθμό χάρη στο Albuquerque και τα περίχωρά του. Ήταν πραγματικά ευτυχής συγκυρία ότι γυρίσαμε εκεί. Έκανε τη σειρά καλύτερη».
Η ιδιαίτερη ατμόσφαιρα των σειρών, εκτός από τις εικόνες του Albuquerque, φτιάχνεται και από ήχους: τις μουσικές συνθέσεις του Dave Porter και -κυρίως- τις μουσικές επιλογές του Thomas Golubic[3]. O Golubic αντλεί τραγούδια από μια τεράστια γκάμα ρεπερτορίου για να φτιάξει το απόλυτα εκλεκτικό σάουντρακ. Αν (και αυτό είναι ένα μεγάλο αν) μπορούσαμε να αναγνωρίσουμε κάποια κυρίαρχα μουσικά ιδιώματα στις επιλογές του, αυτά θα ήταν το ροκ, η αμερικάνα (με μια πολύ ευρεία έννοια που περιλαμβάνει από country μέχρι μεξικάνικη μουσική των συνόρων), και η electronica. Στο Breaking Bad έχουμε και αρκετά ραπ, τραπ και reggeatón κομμάτια (yeah b*tch!), ενώ στο Better Call Saul υπάρχει περισσότερα στοιχεία jazz, lounge και classic american songbook.
Ειδικά για το Better Call Saul, οι δημιουργοί έχουν δηλώσει ότι ήθελαν μια πιο μελαγχολική, νοσταλγική ατμόσφαιρα, καθώς όλοι οι πρωταγωνιστές «κατά καποιο τρόπο να αναπολούν παλίοτερες, πιο ευτυχισμένες εποχές». Αυτές οι πιο νοσταλγικές μουσικές επιλογές του Better Call Saul, δημιουργούν και μια αίσθηση ότι η σειρά να εκτυλίσσεται σε ένα ακαθόριστο σταματημένο χωρόχρονο μεταξύ 70ς και 90ς. Αλλά αυτό μπορεί να είναι και τριπαρισμένη ιδέα μας…
Όπως και να έχει, τα τραγούδια και των δυο σειρών είναι σχεδόν όλα διαθέσιμα στο Spotify και επειδή είναι ατελείωτα (περί τα 500 συνολικά) εδώ είναι το Strummer Radio για εσάς, να κάνει μια επιλογή, κυρίως από το Breaking Bad, ως πιο πρόσφατη σειρά και επίσης ως σειρά με τα πιο μυστήρια τραγούδια. Στη εκπομπή θα ακούσετε επίσης τραγούδια και πληροφορίες σε σχέση με το Albuquerque, την πόλη για την οποία θα σταματάγαμε το ταξίδι μας πάνω στον Route 66.
Περισσότερα:
Οι δημιουργοί του Better Call Saul μιλάνε για τις αγαπημένες τους μουσικές στιγμές της σειράς
Συνέντευξη του music supervisor Thomas Golubic
https://daily.redbullmusicacademy.com/2019/02/thomas-golubic-interview
[1] O οποίος ήταν παραγωγός και σεναριογράφος στο κλασικό πλεόν sci-fi δράμα X-Files
[2] Η πολη αντιμετωπίζει πράγματι προβλήματα σχετικά με τη διακίνηση ναρκωτικών.
[3] Ο καναδο-κροάτης Thomas Golubic έχει κάνει musical supervision εκτός από το Better Call Saul και το Breaking Bad στα The Walking Dead, Rubicon, Halt and Catch Fire, Ray Donovan, Six Feet Under και After the Sunset, μεταξύ άλλων.
Ιουλία Λειβαδίτη, Sail to the Hinterland, Facebook Page, Παλαιοτερες εκπομπές
- Δημιουργήθηκε στις