Skip to main content

“To Know Us Better #10” - Στήλη Γνωριμίας Strummer Radio - ΤΣΙΜΕΝΤΟ

Ακούσαμε και παρουσιάζουμε το «Τσιμέντο» · το φρέσκο και ιδιαίτερο όχημα του γνωστού μας από τους Terminal Curve, Jason Λεοντίδη.

“Όλος ο δίσκος είναι μια άσκηση ισορροπίας μέσα σε έναν κόσμο που κοινωνικά τα πάντα ευτελίζονται, ενώ κάποια μάτια εξακολουθούν ακόμα να ελπίζουν και να βγάζουν φωτιά”.

Αυτά γράφονται στο bandcamp του ψηφιακού άλμπουμ “Βραχυκύκλωμα Α΄” από τους (ή μήπως τον) Τσιμέντο. Ηχογραφημένο στην περίοδο της καραντίνας, λαβαίνοντας υπόψη την πιο πάνω δήλωση/μανιφέστο, καθόλου τυχαίο δεν πρέπει να θεωρείται ότι επιλέχθηκε ως ημερομηνία επίσημης κυκλοφορίας του άλμπουμ η Πρώτη Μάη. Αυτή η αίσθηση εντείνεται ακόμη πιο πολύ από τους στίχους των τραγουδιών· στίχους με ξεκάθαρο στίγμα κοινωνικής, ακόμη και ταξικής, τοποθέτησης. Στα τραγούδια νιώθεις την οργή και την αγανάκτηση για τα όσα μας συμβαίνουν και αναγκαζόμαστε να αντιμετωπίσουμε κάθε μέρα. Οργή και αγανάκτηση για πράγματα και αντιλήψεις που πολλοί πιστεύαμε πως τις είχαμε αφήσει πίσω οριστικά, και καλούμαστε να αντικρούσουμε καθημερινά σε συζητήσεις που στην πραγματικότητα στερούνται λογικής. Δεν θα μπορούσε να υπάρξει πιο ταιριαστό ηχητικό όχημα για τέτοια λόγια από τις γκαζωμένες κιθάρες και τα, σε στιγμές, επιληπτικά ρυθμικά σχήματα. Αν πρέπει σώνει και καλά να “ρίξουμε ονόματα” (sic) εντελώς πρόχειρα, να αναφέρω τους Last Drive (όχι την γκαράζ περίοδο) και τους Wipers. Αν πρέπει πάλι να βάλω μια ετικέτα, ας είναι “Ντανταϊστικό Γκαραζοπάνκ”.

Ιθύνων νους πίσω από το σχήμα/όχημα αυτό ο Jason Λεοντίδης. Ας του δώσουμε λοιπόν τον λόγο να μας μιλήσει για τους «Τσιμέντο»!

Το «ΤΣΙΜΕΝΤΟ» είναι ένα one off πρότζεκτ ή βρισκόμαστε μπροστά σε ένα καινούριο συγκρότημα;

Το χτίσιμο άρχισε μέσα στην καραντίνα από εμένα. Δεν ξέρω τι θα γίνει στο μέλλον. Αν υπάρξει ανταπόκριση από τον κόσμο, γουστάρει τις συνθέσεις και θέλει να τις ακούσει ζωντανά, θα μαζευτούμε με φίλους και θα κάνουμε μπάντα. Αν δεν υπάρξει ανταπόκριση, θα συνεχίσω να φτιάχνω μουσική έτσι και αλλιώς για να ψυχοθεραπεύομαι.

Τι σε ώθησε στη δημιουργία του σχήματος;

Το τσιμέντο είναι η ανάγκη μου να εκφέρω λόγο, παράπονο, θυμό, αγανάκτηση, ελπίδα, σκέψεις, ώστε να μπορέσω να πατήσω πιο σταθερά στη γη και να αναπροσαρμόσω καλύτερα την ισορροπία μου μέσα σε αυτήν την εποχή.

Πώς προέκυψε το ιδιαίτερο όνομα αυτού;

Έχω από πιτσιρικάς την σκέψη ότι έχουμε απλώσει ένα τεράστιο πέπλο τσιμέντου πάνω από τη γη, με κτίρια, δρόμους κ.λπ., με αποτέλεσμα να δυσκολεύουμε την αναπνοή της. Νομίζω ότι την ίδια δυσκολία αναπνοής αισθάνονται και όλοι οι άνθρωποι που έχουν μια ελευθεριακή θεώρηση/στάση ζωής, μέσα σε αυτήν την κοινωνία. Σκληρή κοινωνία, δεξιά ασφυξία. Τσιμέντο.

Ποιους καλλιτέχνες/μπάντες θα αναγνώριζες ως επιρροές; Έχετε όλα τα μέλη (αν υπάρχουν) παρόμοιες επιρροές;

Αναγνωρίζω σαν βασική μου επιρροή, όχι μόνο μουσικά, αλλά και σε επίπεδο χαρακτήρα, πολλούς από τους ανθρώπους που συμπράξαμε μαζί σε κάποιο συγκρότημα, από τις αρχές των 90’s και από τους TERMINAL CURVE που ήταν και η πρώτη μπάντα που φτιάξαμε με φίλους, έως και τους τωρινούς LOW GRAVITY BAND. Πέρα από αυτό, αγαπάω πολύ τον Jimi, τους Wipers, τους Stooges, τον Coltrane, τον Stevie Ray Vaughan, τους Sonic Youth, τους Dead Moon, τον Μάρκο, τους Τρύπες, τον Ravi Shankar και... και... και...

Album cover

Μέσα από ποιες ανάγκες προέκυψε το «Βραχυκύκλωμα»;

Η προπαγάνδα δημιουργεί βραχυκύκλωμα στο μυαλό και βραχυκυκλώματα μέσα στην καθημερινή μας συμβίωση με άλλους. Οι δογματικοί άνθρωποι δεν αποδέχονται πραγματικά τον διάλογο. Έπρεπε να το επισημάνω.

Δεδομένου ότι το Βραχυκύκλωμα είναι μια DIY δουλειά, αυτοχρηματοδοτούμενη, ποια η γνώμη σας για τις δισκογραφικές εταιρίες;

Δεν ξέρω πολλά για τις δισκογραφικές. Γνωρίζω πως υπάρχουν μικρές ανεξάρτητες, δημιουργημένες από ανθρώπους με μεράκι και αγάπη για τη μουσική. Τα υπόλοιπα δεν τα γνωρίζω. Τι να πω, μάλλον το έχω χάσει το έργο. Ίσως να προλάβω την επόμενη παράσταση...

Σε συνέχεια των παραπάνω, τι προσφέρει σε μια μπάντα (ή τι στερεί) η διαδικασία του DIY;

Το να έχεις την ελευθερία καλλιτεχνικά να κάνεις ό,τι σε εκφράζει χωρίς παρεμβάσεις είναι το σημαντικότερο όλων. Το να πρέπει να κάνεις και όλα τα υπόλοιπα είναι το δυσκολότερο όλων. Νομίζω πως για να κάνουμε κάτι σωστά πρέπει να επικεντρωνόμαστε στις δεξιότητές μας. Όσο πιο πολλά καρπούζια κουβαλάμε, τόσο πιο εύκολα δημιουργείται η πιθανότητα να μας πέσουν και να σπάσουν. Πάντα αγαπώ τις συνεργασίες. Τη συνύπαρξη των δεξιοτήτων. Η αίσθηση του να επιτυγχάνεις κάποιον σημαντικό στόχο μαζί με άλλους σαν ομάδα, είναι πολύ πιο ηδονική από την ατομική ολοκλήρωση.

Το φορμάτ της μουσικής (βινύλιο, cd, mp3, streaming) παίζει κάποιον ιδιαίτερο ρόλο στις κυκλοφορίες σας;

Αγαπάω το βινύλιο. Είναι το μόνο μέσο που προστατεύει τη μουσική, με τη διάρκεια ακρόασης που της πρέπει. Θα αγοράσεις τον δίσκο, θα τον τοποθετήσεις στο πικάπ και θα του δώσεις χρόνο. Θα το επαναλάβεις (σπάνια ακούς ένα βινύλιο μια φορά, όταν το έχεις στα χέρια σου). Οι πιθανότητες να κατανοήσεις και τελικά να αγαπήσεις περισσότερο τη μουσική λόγω των επαναλήψεων είναι πολύ περισσότερες.
Όμως όλα τα μέσα, με σωστή χρήση, είναι καλά. Ευτυχώς που υπάρχει το διαδίκτυο. Είναι απίστευτα σημαντικό ότι υπάρχει η δυνατότητα διαμοιρασμού μουσικής και πληροφορίας παντού. Είναι απλά, φανταστικό!

Ποια η γνώμη σας για το streaming και το free downloading της μουσικής;

Μου αρέσει η πειρατεία, το ξέρω, είναι αμαρτία, αλλά κάνει ρήμα. Αν δεν το παραδεχτώ θα είναι κρίμα.

Σε ποια «μεγάλη» μπάντα ή καλλιτέχνη θα θέλατε να είστε support;

Έχω υπάρξει (με τους Terminal Curve ή τους Low Gravity) support act σε διάφορες “μεγάλες” μπάντες. Πχ: Godfathers, Hawkwind, Dead Moon, Iron Butterfly, Body Count κ.α. Είναι όμορφη ανάμνηση/ όμορφες ιστορίες να διηγηθείς, αλλά μέχρι εκεί. Δεν με νοιάζει. Το πιο σπουδαίο είναι να παίζεις μαζί με σπουδαίο κοινό. Το σημαντικό στο να παίζεις συναυλίες είναι το ότι γίνεσαι ο λόγος να συνυπάρχουνε διαφορετικοί άνθρωποι κάτω από έναν κοινό ουρανό ή στέγη. Αν η μουσική σου είναι καλή, όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα αλληλοεπιδράσουν μεταξύ τους. Αποτέλεσμα; Nα γίνουν καλύτεροι, να αγαπάνε περισσότερο και να σέβονται περισσότερο το διαφορετικό.

Έχετε ξεχωρίσει τελευταία κάποια καινούρια συγκροτήματα/καλλιτέχνες που να σου/σας αρέσουν; Ποιο είναι το τελευταίο άλμπουμ που αγόρασες;

Έχω μια δυσκολία στο να συγκρατώ ονόματα λόγω δυσλεξίας, οπότε δεν είμαι σε θέση να αναφέρω κάποια/κάποιους συγκεκριμένα. Υπάρχει τόση πολλή μουσική εκεί έξω που σχεδόν κάθε μέρα ακούω καινούργια μουσική που με εκπλήσσει.

Υπάρχει κάποιος καλλιτέχνης ή παραγωγός (Έλληνας ή μη) που θα θέλατε να συνεργαστείτε;

Έχω πολύ μεγάλη αδυναμία και εκτίμηση για τους: Κώστα Στεργίου από το Συν ένα Studio, Γιώργο Παυλίδη από το Ηχοβρύχιο, Κώστα Χρυσόγελο a.k.a. DigitalAlkemist.

Μια «ένοχη» μουσική σας απόλαυση -αν υπάρχει- που θα θέλατε να διασκευάσετε. Αν δεν υπάρχει, ποιο τραγούδι θα θέλατε να διασκευάσετε;

Είμαι από τους μουσικούς που δεν έχω παίξει σχεδόν ποτέ διασκευές. Πάντα υπάρχει μια μεγάλη ανησυχία στο να προλάβω να υλοποιήσω όλες τις πρωτότυπες μελωδίες ή ιδέες που έχω στο μυαλό. Ποτέ ο χρόνος δεν είναι αρκετός, οπότε πολύ σπάνια προχωράει κάτι άλλο.

Ποιος είναι ο ρόλος του καλλιτέχνη στην κοινωνία σήμερα; Τα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα σας επηρεάζουν;

Ο σκεπτόμενος άνθρωπος πρέπει πολιτικά να παίρνει θέση. Πρέπει να προσπαθούμε να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα και τις αδικίες που συμβαίνουνε γύρω μας. Ο ρόλος του καλλιτέχνη πρέπει να είναι ταυτόσημος με τον ρόλο του ανθρώπου. Η Τέχνη από μόνη της είναι εκφορά λόγου. Εφόσον εκφέρουμε λόγο, έχουμε και ευθύνη. Το να μένεις αμέτοχος είναι προσβολή ως προς τον ανθρωπισμό που βάλλεται από παντού.

Ασχολείστε με κάποια άλλα projects πέρα από την μπάντα;

Δεν μπορώ να καταλάβω ακριβώς την έννοια του project. Προσπαθώ να είμαι δημιουργικός. Έχω μπάντες που παίζω, γράφω, ομάδα που κουβεντιάζω, γραφιστικά να υλοποιήσω, δουλειά να βιοποριστώ. Δυστυχώς, δεν καταφέρνω να χωρέσω κάτι ακόμα στο project της καθημερινότητάς μου. Θα ήθελα πολύ να σπουδάσω ένα η δύο πραγματάκια ακόμα.

Στην τελευταία δεκαετία της ανασφάλειας, ήρθε να προστεθεί και η πανδημία και το lockdown. Πώς επηρεάζεται -και πρακτικά και σε επίπεδο περιεχομένου- η δημιουργική διαδικασία σε μια τέτοια περίοδο; Θέλεις να μοιραστείς μαζί μας κάποιες «οδηγίες επιβίωσης» που ακολουθείτε;

Οι μόνες οδηγίες επιβίωσης που έχω να δώσω είναι αυτές: Μην κάνεις κακό από πρόθεση σε κανέναν. Η βία πρέπει έχει μόνο αμυντικό χαρακτήρα. Προσπάθησε να συγχωρείς γιατί κανείς δεν είναι αλάθητος. Μην ξεχνάς ποτέ ότι όσο πηχτό και αν είναι το σκοτάδι, πάντα ξημερώνει. Προσπάθησε να ανήκεις στους δημιουργικούς ανθρώπους αυτού του κόσμου και όχι στους απαλλοτριωτές/καταστροφείς.

Θα δώσετε κάποια live όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες; Θα το σκεφτόσασταν να κάνετε online συναυλίες;

Δεν μου αρέσουν οι online “συναυλίες”, δεν είναι συναυλίες. Συναυλία για εμένα είναι ο χώρος και ο τόπος όπου το κοινό και οι καλλιτέχνες αλληλοεπιδρούν και αλληλοδιαμορφώνονται. Έτσι το αισθάνομαι.

Τι να περιμένουμε από το «Τσιμέντο» στο μέλλον;

Μουσική, ελπίζω καλύτερη, ελπίζω ποιο χρήσιμη. Ίσως και συναυλίες. Μακάρι.

Θα θέλατε να θέσετε μια ερώτηση που θα θέλατε να σας κάνουν μέχρι τώρα και δεν έχετε ερωτηθεί;

Όχι. Ευχαριστώ για τις ερωτήσεις και το ενδιαφέρον. Συγγνώμη για τον μεγάλο όγκο των απαντήσεών μου. Ελπίζω να μην σας κούρασα.

Κι εμείς εδώ στον σταθμό σε ευχαριστούμε Jason για την ωραία συνέντευξη.

Album covers


Bandcamp
Facebook

 

  • Δημιουργήθηκε στις